BLOG

Povolování vyhrazených staveb podle Dopravního a energetického stavebního úřadu

Od nového stavebního zákona, který je částečně účinný od začátku tohoto roku, se očekávalo mnohé. Především však zrychlení celého procesu vyřízení stavebního povolení pomocí digitalizace, sloučení řízení do jednoho a integrace dotčených orgánů přímo pod stavební úřady (což se bohužel úplně nepodařilo). Co přináší nový stavební zákon a jak se to dotýká staveb pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů? To se dozvíte v našem článku.

Novelizace a její důsledky

Nový stavební zákon č. 283/2021 Sb., který vstoupil v platnost 29. července 2021, přinesl několik zásadních změn v povolovacím procesu staveb. Plně účinný je od 1. července 2024. Od tohoto data se podávají žádosti povinně digitálně přes Portál stavebníka.

Změny zákona směrem k obnovitelným zdrojům

Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) bude jako jeden expertní orgán nově řešit povolování vyhrazených staveb (což jsou stavby, které jsou od začátku roku povolovány v rámci nového SZ). Obecně se jedná o klíčové stavby, které mají celostátní význam. Co přesně je a není vyhrazená stavba si povíme později.

 

Mezi klíčové změny v zákoně patří:

1. Digitalizace stavebního řízení: Proces povolování staveb se digitalizuje, což zjednodušuje podávání žádostí a sledování stavu řízení. Podání žádostí probíhá nově přes Portál stavebníka.

2. Sloučení řízení: Umístění stavby a stavební povolení se nyní řeší v rámci jednoho správního řízení, což by mělo celý proces zrychlit.

3. Jednotné environmentální stanovisko (JES): Zavedení JES zjednodušuje získávání stanovisek od dotčených orgánů ochrany životního prostředí prostřednictvím jednoho integrovaného dokumentu.

4. Dokládání závazných stanovisek: Nově není vyžadováno, ty si vyžádá SÚ sám na základě podkladů přiložených v žádosti. To však neplatí pro hygienu, která je integrovaná pod DESÚ. Vzhledem k urychlení celého procesu se však doporučuje zajistit si stanoviska stejně jako v minulosti po vlastní ose.

5. Změna procesu při odvolání: Pokud úřad nevyhoví odvolání, finální rozhodnutí přijímá nadřízený stavební úřad.

6. Nová institucionální struktura stavebních úřadů a principů povolování.

 

Z pohledu obnovitelných zdrojů energie (OZE) je důležité i propsání změn LEX OZE I a rozšíření kategorií staveb dle příloh č. 1-3.

Výrobny OZE jsou vnímány jako veřejná infrastruktura a mohou být povoleny i v nezastavěném území. Podmínkou je soulad s územním plánem a charakterem území. Už nyní mají příslušné orgány územního plánování za úkol vymezovat oblasti vhodné pro stavby OZE.

Novelizace a její důsledky

Podle nového stavebního zákona jsou stavby rozděleny do několika kategorií, z nichž pro účely tohoto článku jsou klíčové vyhrazené stavby (příloha č. 3). Tyto stavby vyžadují povolení od DESÚ. Ne všechny stavby OZE jsou však vyhrazenými stavbami. VZ zahrnují:

  • Výrobny elektřiny využívající energii slunečního záření s výkonem nad 5 MW.
  • Výrobny elektřiny s výkonem nad 1 MW, pokud se nejedná o solární elektrárny.
  • Výrobny tepla z obnovitelných zdrojů s výkonem nad 10 MW.
  • Zařízení na energetické využívání odpadů.

 

Vodní díla v rámci OZE se do VZ nezahrnují. Ty spadají spolu s menšími energetickými stavbami a výrobnami z OZE neuvedených v příloze č. 3 pod krajské stavební úřady.

Prodloužení lhůt pro vydání rozhodnutí

U řízení zahájených do konce roku 2024 se lhůty pro vydání rozhodnutí podle zákona prodlužují na dvojnásobek. Lhůta pro vydání rozhodnutí je 30 dnů v případě jednoduché stavby a 60 dnů v ostatních případech. Stavební úřad může tyto lhůty prodloužit ve zvlášť složitých případech nebo pokud je nařízeno ústní jednání. Lhůta pro vydání rozhodnutí se v případě přerušení řízení z důvodu vad žádosti přerušuje a začne znovu běžet od počátku po jejich odstranění.

Institucionální změny

Novela stavebního zákona přinesla také změny v institucionální struktuře stavebních úřadů. DESÚ nyní funguje jako specializovaný úřad pro povolování vyhrazených staveb a nadřízený orgán krajských stavebních úřadů v oblasti dopravních a energetických staveb. Hlavní sídlo DESÚ se nachází v Praze v budově Ministerstva dopravy na Nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12. Odbor energetických staveb sídlí v budově MPO Na Františku 32.

Proces žádosti o povolení

Pro podání žádosti o povolení vyhrazené stavby je třeba připravit několik klíčových dokumentů:

  • Základní údaje o záměru, jeho rozsahu a účelu.
  • Identifikační údaje o pozemku nebo stavbě, na nichž se má záměr uskutečnit.
  • Souhlas vlastníka a dalších účastníků řízení, pokud se žádá o zrychlené řízení.
  • Vyjádření a závazná stanoviska dotčených orgánů, nebo podklady pro jejich vyřízení.

Kritická místa v povolovacím procesu

Povolování vyhrazených staveb může být komplikováno několika faktory:

1. Nejednotnost požadavků stavebních úřadů: Různé stavební úřady mohou mít odlišné požadavky na dokumentaci a stanoviska, což může vést k prodlevám a komplikacím. Nejednotný postup mohou mít i dotčené orgány v případě posuzování obdobných projektů.

2. Problémy s připojením na infrastrukturu: Při řešení vedení pro připojení mohou vznikat spory s vlastníky pozemků. V takových případech je možné aplikovat liniový zákon.

3. Nepřipravenost elektronických systémů: Nepřipravenost systémů pro elektronizaci stavebního řízení může způsobovat komplikace při podávání žádostí od 1. července 2024.

Detaily ke specifickým typům staveb

Níže uvádíme nejčastější problémy v povolovacím procesu u různých typů staveb.

Geotermální energie

  • Povinné vyjádření vodoprávního úřadu a Státní báňské správy i pro uzavřené systémy, které nemají vliv na kvalitu podzemních vod. 
  • Požadavek na zpracování EIA při mělkých vrtech od 200 m (doporučení zvýšení hranice na 400 m)

 

Doporučení: při výstavbě velkých staveb ve stovkách kW využívat pro budoucí vytápění a chlazení pod základy geotermální vrty. 

Biomasa

  • Nutnost změny územního plánu (BPS není chápána jako zemědělská výroba)
  • Problémy s nesouhlasem vlastníků pozemků při realizaci připojení.
  • Legislativní limity: více než 10 tun VŽP nutnost IPPC, více než 2500 t odpadu nutnost EIA.
  • Neaktuálnost Metodického pokynu MŽP ohledně vzdálenosti BPS od nejbližšího obydlí.

Větrné elektrárny

  • Nepřipravenost elektronických systémů pro stavební řízení.
  • Nejednotnost a zdlouhavost zásad územního rozvoje kraje.
  • Problémy s platností EIA (ukončení platnosti všech EIA za cca 1,5 roku bez možnosti prodloužení).
  • Stanoviska dotčených orgánů – nejednostnost požadavků a seznam DO.
  • Neaktuální metodiky.

Závěr

Povolování vyhrazených staveb podle nového stavebního zákona přináší významné změny, které mají za cíl zjednodušit a zefektivnit celý proces. Digitalizace, sloučení řízení a zavedení jednotného environmentálního stanoviska jsou kroky správným směrem, i když implementace těchto změn může narazit na určité problémy v praxi.

Publikováno 2. 8. 2024

Chcete vědět víc?

Zavolejte nebo napište. Rádi vám zodpovíme všechny dotazy.

Mgr. Tomáš Vařecha
Team Lead
+420 734 785 941
info@peakplan.cz

Kontakt

PEAKPLAN
powered by Memodo s.r.o.
Jankovcova 1569/2c
170 00 Praha – Holešovice

Kontaktní osoba:
Mgr. Tomáš Vařecha
+420 734 785 941
info@peakplan.cz

 

 

Early Access Login